Wymiana oleju- u mechanika czy samemu?

Jak często musimy dokonać wymiany oleju silnikowego zależy od dwóch czynników, czasu i przebiegu samochodu. Przyjęte jest, że olej silnikowy powinien zostać wymieniony przynajmniej raz w roku, lub po pokonaniu ok. 15-20 tys. km. Oczywiście dystans ten jest określany w sposób przybliżony. W przypadku dynamicznego użytkowania samochodu, lub poruszania się głównie w mieście, okres ten należy skrócić nawet do 10 tys. km. Zdecydowanie lepiej jest wymienić olej niż naprawiać uszkodzenia związane z zaniedbaniem tej czynności. Czasami olej należy wymienić niezależnie od przebiegu i czasu. Do takich sytuacji należy nieudana regeneracja filtra DPF, niektóre naprawy silnika jak np. wymiana uszczelki pod głowicą. Dobrze też jest wymienić olej w silniku niezwłocznie po zakupie nowego samochodu.

Olej silnikowy, jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Smaruje i chłodzi ruchome części silnika. W procesie użytkowania traci swoje właściwości i dlatego należy go wymieniać. Wymiana nie jest trudna, więc warto podjąć się jej samodzielnie, ponieważ można poradzić sobie z nią nawet przy małym doświadczeniu. Ile kosztuje wymiana oleju w warsztacie? Średnio cena tej usługi waha się między 60 a 90 zł. A łatwo możemy zaoszczędzić przeprowadzając wymianę samemu.

Kupując olej należy zwrócić uwagę na jego rodzaj. Najlepiej jest nie zmieniać i stosować ten sam olej, który używaliśmy do tej pory. Można korzystać z zamienników dla olei sugerowanych przez producentów, o równie dobrych właściwościach. Najważniejsze jest jednak wybranie odpowiedniego rodzaju dla danego silnika.

Jak wygląda wymiana oleju? Zacząć należy od ustawienia samochodu na poziomej powierzchni, najlepiej użyć do tej czynności kanału albo podnośnika. Żeby przyśpieszyć cały proces warto najpierw rozgrzać silnik. Pamiętaj, że wymianę przeprowadza się przy zgaszonym silniku. Do wymiany jest potrzebne duże naczynie o pojemności powyżej 10 litrów, może być miska. Należy umieścić ją pod miskę olejową w miejscu, w którym znajduje się śruba spustowa. Odkręcając korek dociskamy go do miski olejowej, w ten sposób unikamy wycieków. Gdy jest całkowicie odkręcony usuwamy go szybkim ruchem.
Na początku warto przytrzymać miskę bliżej spustu. Gdy już cały olej wycieknie, miskę należy przełożyć pod filtr oleju. Musimy odkręcić go i wylać z niego resztki oleju, a następnie miejsce jego mocowania dokładnie oczyścić ściereczką. Kolejny krok to zwilżenie uszczelki w nowym filtrze odrobiną nowego oleju, a następnie dokręcenie go aż poczujemy duży opór. Na koniec trzeba oczyścić korek i spust, a następnie przykręcić go z powrotem. Po tych czynnościach wlewamy nowy olej w standardowy sposób.

Lepiej nie wlewać od razu całości i poczekać kilka minut, aż olej rozejdzie się po silniku. Jeśli po tym czasie jego poziom znajduje się w połowie między minimum a maksimum, można dolać jeszcze około 200ml. Następnie odpal silnik i pozostaw go na wolnych obrotach przez kwadrans. Ostatnie co trzeba zrobić to sprawdzić czy nie ma wycieków przy filtrze i korku. Jeśli wymiana została wykonana prawidłowo, nie powinny się żadne pojawić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here