Olej silnikowy - podstawa

Każda osoba starająca się o prawo jazdy musi przejść kurs przygotowujący do egzaminu państwowego. Składa się on z trzydziestu godzin szkolenia teoretycznego (każda lekcja po 45 minut) oraz trzydziestu godzin szkolenia praktycznego (każda lekcja po 60 minut). Uczestnik takiego kursu poznaje wszystkie przepisy drogowe, metody prowadzenia pojazdu oraz zasady dbania o samochód tak, aby działał on jak należy i jazda była bezpieczna. Z tej wiedzy i umiejętności kandydat jest sprawdzany na egzaminie teoretycznym oraz praktycznym.

Po zdaniu testu teoretycznego, a przed podejściem do praktycznego, kandydatowi zostają przez egzaminatora zadane dwa pytania. Pierwsze dotyczy omówienie jednych ze świateł w samochodzie (co to za światło, gdzie się znajduje, do czego służy), a drugie jednego z niezbędnych płynów znajdujących się samochodzie (co to za płyn, do czego służy, jak sprawdzamy jego stan w pojeździe).

W samochodzie niezbędny jest na przykład olej silnikowy. Jeśli egzaminator spyta, ile oleju do silnika potrzebujemy, aby auto funkcjonowało optymalnie, musimy opowiedzieć mu o tym w odpowiedni sposób. Główną funkcją oleju silnikowego jest smarowanie silnika, co minimalizuje tarcie między zaworami, tłokami, czy też korbowodami, a także jego chłodzenie. Aby sprawdzić poziom płynu w pojeździe należy ustawić auto na płaskiej powierzchni. Należy o tym pamiętać, gdyż w przeciwnym razie możemy nie uzyskać prawdziwego wyniku naszego testu. Dodatkowo niezbędnym jest, aby przed sprawdzaniem odczekać około 15 minut po jeździe tak, aby silnik był wystudzony. Próba wykonywania oględzin na rozgrzanym silniku może zaburzyć wynik, ale również być po prostu niebezpieczne. Gdy nasz samochód stoi już na płaskiej powierzchni, a jego silnik jest ochłodzony możemy przystąpić do badania. Najpierw wyciągamy miarkę i wycieramy ją bardzo dokładnie szmatką lub gąbką. Następnie czystą miarkę wkładamy z powrotem do otworu i ponownie ostrożnie wyjmujemy. Musimy zaobserwować na miarce dwie kreski symbolizujące minimum oraz maksimum oleju silnikowego. Odpowiedni poziom oleju silnikowego otrzymamy wtedy, gdy zabrudzenie będzie sięgało dokładnie miejsca między tymi dwoma wyznaczonymi liniami.

Jeśli poziom oleju znajduje się poniżej minimum, do silnika może się dostać powietrze, co sprawi, że funkcja smarowania nie będzie przez chwilę spełniana. Przy dłuższym lekceważeniu problemu może dojść do zatarcia lub przegrzania silnika. Natomiast jeśli na miarce zauważylibyśmy, że poziom oleju przekracza kreskę oznaczającą maksimum, powinniśmy się zacząć martwić o nasze uszczelki. Podczas jazdy, olej zwiększa swoją objętość i w takim przypadku napierałby na uszczelniające części samochodu. Nadmiar oleju sprawia również, że szybciej się ona spala. Aby uniknąć nadmiernego wlania oleju silnikowego, najlepiej uzupełniać go partiami, cały czas kontrolując gdzie sięga jego aktualny poziom. Jak można się domyślić, dużo prościej uzupełnić brakujący płyn, niż próbować spuścić jego nadmiar bez pomocy osób wykwalifikowanych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here