Kochane kilogramy

Czasy się zmieniają, mądrości życiowe również ulegają zmianie. W dawniejszych czasach uważano, że dziewczyna, która jest w ciąży powinna dobrze zjeść, najlepiej za dwoje. Gdy z każdym kolejnym miesiącem zaokrąglała się coraz bardziej, uważano ją za okaz zdrowia. Małą wagę przywiązywano do zdrowego trybu życia ciężarnej. Nie przejmowano się zbytnio nadprogramowymi kilogramami. Jednak dziś jest zdecydowanie inaczej. Obecnie uważa się, że ciąża nie jest czasem, w którym można stosować diety odchudzające, ale też nie powinno się jeść za dwoje. Często możemy spotkać się z przekonaniem, że ciężarna może pozwalać sobie na wszystko na co ma ochotę, jednak prawda jest zupełnie inna. Spełniając wszystkie swoje zachcianki, szybko można doprowadzić do roztycia się. Jest to także niebezpieczne dla zdrowia, zarówno matki jak i rozwijającego się maluszka. Zapewne każda kobieta będąc w ciąży zadała sobie nie raz i nie dwa pytanie: ile można przytyć w ciąży? Odpowiedź na to pytanie jest prosta i logiczna. Suma kilogramów jakie możemy przybrać w ciąży, zależy od tego jaką wagę mieliśmy przed ciążą. Kobiety, których wskaźnik BMI pokazywał przed ciążą poniżej 19 – może przytyć w ciąży 12-16 kg. Przy BMI 19-26 – może przytyć 11-13 kg. Przy nadwadze, czyli BMI 26-29 – może przytyć w ciąży 10-11 kg. Natomiast przy otyłości, czyli BMI powyżej 29 – maksymalnie może przytyć 8 kg. Tak naprawdę to ile powinno przytyć się w ciąży, jest bardzo indywidualną kwestią. Wszystko zależy od tego jaką mamy budowę ciała. W żadnym wypadku nie powinnyśmy porównywać się do innych ciężarnych koleżanek, ponieważ każda z nas jest po prostu inna. Na dodatkowe, ciążowe kilogramy składa się nie tylko sama dzidzia, ale także powiększająca się macica i piersi, przybywające wciąż wody płodowe, łożysko, a także dodatkowa krew oraz woda, która zatrzymała się w naszym organizmie. Bywają przypadki, że przez pewien czas w trakcie trwania ciąży kobieta zamiast przybierać na wadzę, to ją zrzuca. Dotyczy to głównie dziewczyn, które męczą ciągłe nudności i wymioty. Jeżeli zależy Ci na tym, aby nie przybrać za wiele, powinnaś zrezygnować z takich produktów jak cukier, słodycze, pieczywo z mąki pszennej, fast foody oraz potrawy tłuste i smażone. Natomiast częściej powinnaś sięgać po pieczywo pełnoziarniste, warzywa i mało słodkie owoce, chude ryby i mięso oraz nabiał, ryż brązowy, kasze i ciemne makarony. Utrzymanie prawidłowej wagi w ciąży jest bardzo ważne, gdyż nadprogramowe kilogramy mogą prowadzić do bólu kręgosłupa, zaparć, obrzęku kończyn, a co gorsza do nadciśnienia tętniczego, infekcji dróg moczowych czy też cukrzycy. Po cesarskim cięciu może gorzej się goić rana. Jednak niedowaga w ciąży również bywa niebezpieczna dla dziecka. Może prowadzić do poronień, zbyt powolnego przyrostu masy ciała dziecka, wad układu nerwowego.
Jak widać ani za dużo, ani za mało kilogramów w ciąży nie jest wskazane. Warto zadbać o dobrze zbilansowaną dietę oraz w miarę możliwości aktywność fizyczną i nie pozwalać sobie na zachcianki by nie przytyć zbyt dużo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *