Jak przyrządzić brokuły?

Brokuł to jedno z najzdrowszych warzyw na naszych stołach. Jest smaczny i aromatyczny, a przy tym bardzo bogaty w substancje odżywcze. Chrupiący brokuł, o pięknym, intensywnym zielonym kolorze, powinien jak najczęściej pojawiać się w naszej codziennej diecie.

Brokuł przygotowuje się dość szybko. Wystarczy kilka minut obróbki, aby zachował kruchość i smak. Nie każdy wie ile gotować brokuły, tymczasem jest to kwesta indywidualnych upodobań. Jeśli lubimy miękkie warzywa, które rozpływają się w ustach, gotujmy brokuła 15 min. Amatorzy bardziej jędrnych warzyw mogą znacznie skrócić ten czas.Bardzo często do sałatek dodaje się brokuł surowy. Nie jest to nic dziwnego. Brokuły nadają się do spożycia na surowo, ale będą wówczas trudniejsze do strawienia. Osoby z wrażliwymi żołądkami muszą uważać.

Sałatki z dodatkiem brokuła to świetny pomysł na błyskawiczna, smaczna i zdrową przekąskę. Jeśli nie chcemy jeść surowych warzyw można je lekko zblanszować. Brokuł nie wymaga zbyt wielu dodatków, ponieważ sam jest przepyszny. Dobrze komponuje się z gotowanym jajkiem i płatkami migdałów, oraz sosem czosnkowo- jogurtowym. Można go również zaserwować w sałatce z kurczakiem i kukurydzą oraz sosem na bazie octu balsamicznego.

Brokuł nadaje się idealnie do przygotowania ciepłych, rozgrzewających zup. Szczególnie dobrze sprawdzi się, jako podstawa kremów, ale w wersji tradycyjnej również smakuje świetnie. Zupa brokułowa to sposób na sprytne przemycenie warzyw do diety najmłodszych smakoszy, którzy niekoniecznie przepadają za brokułem. Zupę krem przygotujemy błyskawicznie. Wystarczy podgotować brokuła w bulionie z dodatkiem ulubionych przypraw, warzyw i ziół, a następnie dokładnie zmiksować na gładką masę. Jeśli zupa jest za gęsta można rozcieńczyć ją wodą. Zaś za rzadki krem trzeba po prostu odrobinę odparować i zredukować. W wersji dietetycznej nie ma potrzeby dodawać już niczego. Jednak jeśli lubimy bardziej treściwe posiłki, wzbogaćmy zupę kwaśną śmietanką i kilkoma wiórkami parmezanu.

Brokuł stanowi świetny dodatek do rozmaitych zapiekanek. Można go oczywiście upiec bez dodatków, jedynie pod serową pierzynką, ale sprawdzi się również w kompozycji z innymi warzywami. Aby smakował i prezentował się najlepiej jak to tylko możliwe, należy go uprzednio zblanszować tzn. podgotować lekko w osolonej wodzie, a następnie przelać zimną wodą lub wodą z dodatkiem lodu. Zatrzyma to proces gotowania, pozwoli zachować brokułom intensywny, apetyczny kolor, oraz jędrność i chrupkość. Odpowiedniej miękkości warzywo nabierze podczas zapiekania. Do zapiekanki można dodać dowolne jarzyny np. kalafior, ziemniaki, marchewkę czy fasolkę szparagowa. Brokuł pasuje do wszystkiego. Jako sosu można śmiało użyć śmietanki z odrobina maki lub gotowego sosu beszamelowego, który dobrze komponuje się z warzywami i podkreśla ich aromat. Zapiekankę posypujemy tartym parmezanem i wkładamy na 20 min do rozgrzanego piekarnika. W wersji bardziej bogatej można dodać różyczki brokuła do zapiekanki z kurczakiem i makaronem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *